10 مشکل رایج در پرینتر


با وجود اینکه پرینترهای Hawlett-Packard به قابل اعتماد بودن شهرت دارند، اما همچنان گاه گاه نیازمند به تعمیر و سرویس می باشند. از مشکلات معمولی مانند جمع شدن کاغذ در پرینتر گرفته تا مشکلاتی مانند خطای 50.4 . این مقاله شامل 10 مورد راهنمایی در برطرف کردن مشکلات همه ی پرینتر Hp به شما کمک می کند.

با وجود اینکه پرینترهای Hp، حتی در جاهایی که بسیار از آن استفاده میشود، قالبا قابل اعتماد هستند اما گاه گاه مشکل آفرین می شوند.و همانطور که همه می دانیم پرینترها درست در مواقعی که به آنها احتیاج داریم از کار می افتند. .من در اینجا 10 موردی را که در موقع کار کردن با این پرینترها با آن برخورد می کنید را مطرح کردم و برای تعمیر آنها هم پیشتهادانی را مطرح نمودم.

1. جمع شدن کاغذ:

جمع شدن کاغذ پرینتر

رایج ترین مشکلی که برای هر نوع پرینتری اتفاق می افتد جمع شدن کاغذ است. جمع شدن کاغذ به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد: ممکن است پرینتر کثیف باشد، کاغذ نامناسب استفاده شده است ویا حط کش های پرینتر که کاغذ را نگه میدارد خراب شده است. با وجود اینکه تمیز کردن پرینتر و یا استفاده از کاغذ مناسب کار راحتی است اما درست کردن خط کش های پرینتر بسته به اینکه از چه نوع پرینتر Hp استفاده میکنید ممکن است متفاوت باشد و کار تخصصی تری است. در بعضی از پرینتر های Hp برای تعمیر پرینتر نیازی به باز کردن کامل پرینتر ندارید اما در بعضی دیگر از پرینترهای Hp برای تعمیر خط کش پرینتر باید پرینتر را به طور کامل باز کنید. بدون توجه به دلیلی که جمع شدن کاغذ را ایجاد کرده است بهتر است کاغذ را در جهت قرار دادن کاغذ بیرون بکشید چون بیرون کشیدن مکرر کاغذ از پشت دستگاه می تواند به دستگاه شما صدمه وارد کند.

بعضی پرینترهای Hpخاص بیشتر از دیگر پرینترهای Hpکاغذ جمع می کنند. تجربه نشان داده است پرینترهایی که کاغذ عمودی وارد آن میشود و غیر عمودی به داخل کشیده می شود کاغذ را بیشتر جمع می کنند. این قسم پرینترها برای جاهایی که استفاده سنگین از آنها میشود مناسب نیستند اما در بعضی از سازمان ها بدون توجه به این مشکل استفاده های شخصی از آن می شود. علاوه بر آن بعضی از افراد در استفاده ازخط کش های پرینترهای Hp جدید سری 4000 مشکل دارند که به نظر عجیب می رسد چون پرینترهای قدیمی تر Hp سری 4000 و 5000 به عنوان پرینترهای سرسختی شناخته می شوند که کاغذ را جمع نمی کنند.

2. همه یا بعضی ازقسمت های نوشته شده بر روی کاغذ کم رنگ هستند:

کمرنگ بودن نوشته ها معمولا در نتیجه سه عامل است: تمام شدن تونر، گنجایش پرینت کم تنظیم شده است، چگالی چاپ بسیار پایین تنظیم شده باشد و یا Economode روشن است .برای دو مورد آخر دکمه ای روی پرینتر است که تنظیمات را نشان می دهد. اگر Economode روشن باشد و کاربران از اینکه خطوط کمرنگ هستند شکایت دارند آن را خاموش کنید و یا گنجایش پرینت را افزایش دهید. اما اگر تونر کاهش یافته باشد به راحتی می توانید کارتریج را خارج کنید و آن را تکان دهید تا تونر به طور مساوی پخش شود این کار می تواند به طور موقت تا زمانی که بتوانید تونر را عوض کنید مشکل شما را حل کنید.

3. سایه اندازی:

سایه اندازی

سایه اندازی زمانی اتفاق می افتدکه تصویر به درستی پرینت شده باشد اما یک تصویر روشن تر در کنار تصویر اصلی دیده شود. این میتواند به خاطر مشکل پریز برقی که برای تامین برق دستگاه از آن استفاده می شود ایجاد شده باشد .سوکت پاور را با نصب کردن به پرینترهای دیگر امتحان کنید. سایه اندازی در مواردی که قسمت های مصرف شونده پرینترمانند درام و یا کیت تصویر پرنتر فرسوده شده باشند نیز اتفاق می افتد. همه ی قسمت های مصرف شدنی در پرینتر برای تعداد صفحات معینی قابل استفاده هستند. به محض اینکه پرینتر به این تعداد خاص مورد استفاده قرار گرفته باشد موظف هستید تا نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید تا از ایجاد سایه در پرینت ها جلوگیری شود.

4. تونر کثیف شده است و یا روی کاغذ به درستی قرار نمیگیرد:

زمانی که خط ها صاف و موازی هم پرینت نمی شوند ممکن است یکی از موارد زیر اتفاق افتاده باشد: اول اینکه ممکن است Fuserآسیب دیده باشد و یا فرسوده شده باشد. و برای برطرف کردن این مشکل باید Fuser را تعویض کنید. تعمیر Fuser به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود چون این قسمت از پرینتر جز قسمت های مصرف شدنی پرینتر محسوب میشود و تعمیر آن به صرفه نیست. و یا اینکه ممکن است کارتریج تونر آسیب دیده باشد و در موقع استفاده جوهر زیادی از آن خارج شود. در پرینتر های سیاه و سفید راه حل این مشکل تعویض کارتریج تونر است. در پرینترهای رنگی تعویض کارتریج به تنهایی می تواند مشکل را حل کند. سوم اینکه ممکن است تونر در پرینتر ریخته شده باشد که در این صورت باید پرینتر را تمیز کنید.

5. پرینتر خطای 50.4 را نشان می دهد:

ارور 50.4

این خطا در بعضی از پرینتر های Hp Laser Jet نمایش داده میشود که معمولا نشان دهنده مشکلی است که در تامین کننده برق وجود دارد. اگر پرینتر به Ups متصل است آن را قطع کنید و یا اینکه آن را مستقیما به پریز برق وصل کنید. پرینترهای لیزری را هرگز نباید به Upsوصل کنید چون Ups می تواند آسیب ببیند. اگر این کار جواب نداد چک کنید که همه ی قسمت های پرینتر به درستی در جای خود قرار گرفته باشند.

6. پیدا نکردن درایور برای سیستم عامل خاص:

زمانیکه که یک سیستم عامل جدید عرضه می شود ، درایور های جدید برای پرینتر نیاز خواهید داشت.همه ی پرینتر ها درایور برای تمام سیستم عامل ها ندارند. در چنین شرایطی بهترین کار این می باشد که بررسی کرد درایور کدام پرینتر با پرینتر مد نظر برابری می کند. با این شرایط تمام ویژگی های پرینتر در دسترس نخواهد بود و ممکن است فقط کارهای اولیه را بتوانیم با آنها انجام دهیم. برای مثال بیشتر پرینترهای اچ پی با درایور Hp laserJet II کار خواهند کرد ولی یکسری گزینه های خاص مثل Duplexing کار نخواهد کرد.

7. پرینتر از سینی کاغذ مدنظر پرینت نمی کند:

برای رفع این ارور باید 2 بخش را بررسی کرد. ابتدا از Pc پرینت بگیرید و دوم از خود پرینتر. اگر برنامه روی سینی کاغذ(Paper Tray) اشتباهی تنظیم شده باشد، در قسمت Printer Properties سینی موردنظر را اننتخاب کنید . در تنظیمات پرینتر مطمئن باشید که اندازه کاغذ درست انتخاب شده باشد و با کاغذ قرارگرفته شده در سینی هم خوانی داشته باشد.

8. پرینتر تمام ورق ها را بجای یک ورق از روی سینی بر میدارد :

Pad ای که وظیفه ی جدا کردن برگه ها از هم را دارد به احتمال زیاد فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. امکان مرطوب بودن کاغذ نیز وجود دارد. مطمئن شوید که کاغذ بدرستی در جای خود قرار گرفته باشد.

9. Error79:

Error79 می تواند دلیل مشکل با شبکه باشد. برای عیب یابیErrore 79 ابتدا فولدر مربوط به پرینتر در منو اصلی را باز کنید تا مطمئن شوید هیچ پرینتری در صف نباشد. یکی از دیگر دلالیل Error 79 می تواند به خاطر مشکل در یکی از اجزای پرینتر مثل کارت MIO یا رم باشد. تمام Add-one ها باید حذف شوند و دوباره آن ها تک تک اضافه کنید تا ببنید کدام قسمت مشکل دارد.

10. مشکل چاپ بر روی پاکت:

پاکت ها می توانند باعث بروز مشکل برای پرینترهای لیزری باشد. پاکت هایی انتخاب کنید که وزن و ضخامت آن نزدیک به 20.LB باشد. مطمئن باشید که چسب روی پاکت تحمل حرارت فیوزینگ در هنگام پرینت را داشته باشد. اگر شما این کار را نکنید پاکت به همان شکل اولیه مهر و موم شده از پرینتر خارج می شود. اگر پاکت به صورت چروکیده از پرینتر خارج می شود، ممکن است آن ها برای مسیر کاغذ سفت باشد. در پشت پرینتر را باز کنید و اجازه بدهید که آن ها از آنجا خارج شوند.

 

درام و کاربرد آن

درام پرینتر

  درام جزء اصلی دستگاه پرینتر لیزری است که نقش انتقال دهنده ی تصویر از پرینتر لیزری به روی کاغذ برای تولید چاپ نهایی را دارد که این قطعه در دستگاه های کپی هم وجود دارد. تفاوت درام در دستگاه های کپی و پرینتر نحوه ی انتقال تصاویر به درام است.  

 بر اساس نوع کارایی دستگاه کپی و پرینتر لیزری درام را برای ایجاد تصویر واضح و شفاف تر انتخاب میکنند. درام از جنس سلنیوم و یا مواد دارای حساسیت نسبت به نور پوشیده شده است که این مواد هادی الکتریسیته هستند. دستگاه کپی و یا پرینتر نور یا لیزری را که بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است را پس از آن بر روی لایه بیرونی درام میتاباند. در واقع  به درام توسط سیم هاله نوری یا سیمی که الکتریسیته در سراسر آن جریان دارد بار مثبت داده می شود، این بار همان  نور یا لیزری است که دستگاه کپی و یا پرینتر بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است و درام ویژگی الکتریکی آن را تغییر میدهد تا بتواند آن را بر روی کاغد انتقال دهد. سپس درام، تونر را به خود جذب کرده و چون بار مثبت دارد تونر به مناطقی از درام که از بار منفی تخلیه شده اند می چسبد و پس از آن تونر بوسیله درام بر روی کاغذ میریزد و در انتها در قسمت فیوزینگ، تونر پخته شده و به کاغذ میچسبد و کاغذ پس از آن توسط غلطک های خروجی از دستگاه خارج میشود. بدین ترتیب تصویر مورد نظر توسط درام بر روی کاغذ حک میشود  چنانچه در کیفیت پرینت صفحات مشکلی مشاهده میکنید، مثلا خطوط و یا نقاطی غیرعادی روی کاغذ پرینت شده مشاهده کردید، ممکن است نیاز به تعویض درام باشد. معمولا پس از هر ٣ بار شارژ کارتریج نیاز است تا درام تعویض شود. و در آخر خاطر نشان میشویم که درام و تونر کارتریج گاهی از هم سوا هستند که معمولا هم جداگانه تعویض میشوند و گاهی هم بعضی از تونر کارتریج ها به همراه درام هستند که همزمان تعویض میشوند.   

فیوزینگ و کاربرد آن

فیلم فیوزینگ

 علت آنکه ورق کاغذ بعد از بیرون آمدن از دستگاه گرم است در واقع گذشتن آن از زیر فوزینگ است.  فیوزینگ درون دستگاه پرینتر و یا کپی قرار دارد و قابل تعویض میباشد. فیوزینگ ها در گذشته از یک لامپ گرم کننده درون هات رولر تفلون شده و پرس رولر تشکیل شده بودند، اما امروزه جای لامپ را یک المنت گرم کننده و جای هات رولر را هم فیوزر فیلم در فیوزینگ گرفت اند که کا رایی  آن را آسانتر و بهتر کرده اند اما پرس رولر مثل همان مدل قدیم است.  درام  که اندازه دقیق تونر مورد نیاز برای هر تصویر را در خود دارد آنرا بر روی کاغذ پاشیده و پس از آن بوسیله فیوزینگ حرارت دیده و پخته شده و بر روی کاغذ حک میشوند و در آخر کاغذ بوسیله غلطکی خروجی خارج میشود. اما علت آنکه کاغذ بر اثر گرمای فیوزینگ آتش نمیگیرد در واقع سرعت است که  بر اثر آن سرعت فرصتی برای ایجاد جرقه  و سوختن کاغذ بوجود نمیاید.   در بعضی از دستگاه های پرینتر و کپی خود دستگاه هشدار تعویض فیوزینگ را با کد های مخصوص میدهد و هچنین اگر خطوطی را بر روی پرینت خود مشاهده کردید میتواند نشانه ای  برای تعویض فیوزینگ و یا یکی از قطعات آن باشد که بهتر است برای اطمینان با یک فرد مجرب در زمینه تعمیرات دستگاه های پرینتر و کپی مشورت نمایید.   حال شما میتوانید فیوزینگ را به صورت کامل و یا قطعات آنرا هر کدام جداگانه بصورت هیت المنت و فیلم فیوزینگ و پرس رولر خریداری نمایید و بازسازی کنید.

فوم رولر و کاربرد آن

فوم رولر

فوم رولر قطعه ای است که در کارتریج دستگاه ﭘرینتر مورد استفاده قرار میگیرد. این قطعه جزو لوازم مصرفی کارتریج  بوده و ﭘس از مدتی مصرف باید تعویض گردد. فوم رولر یا به تنهایی و یا با کل اجزای کارتریج تعویض میگردد. فوم رولر یک رولر باریک به قطر ١٠-١٥ میلیمتر است، که نقش اساسی آن شارژ الکتریکی  درام است. این قطعه بر روی درام قرار گرفته و بر سطح آن میچرخد تا جریان الکتیرکی را انتقال سازد. اگر که درام به خوبی ﭘاک نشود و  اثرات تونر بر روی آن باقی بماند، فوم نمیتواند کارش را به خوبی انجام داده و باعث ایجاد سایه برصفحه ﭘرینت شده میشود. فوم رولر اصولا طول عمری بالغ بر ٢٥٠٠٠ تا ٣٥٠٠٠ صفحه ﭘرینت را دارد و ﭘس از این مدت باید جایگزین شود. اندازه طول فوم رولر ها اکثرا یکی میباشد اما اندازه قطر آن ها بسته به اندازه درام همانطور که گفته شد متغیر بین ١٠ تا ١٥ است. 

مگنت رولر و کارایی آن 

مگنت رولر

     مگنت رولر  که یکی از قطعات اصلی و مهم کارتریج در دستگاه پرینتر و همچنین کپی میباشد ، همانطور که هم از اسمش پیداست خاصیت مغناطیسی داشته و به صورت استوانه مخروطی شکل میباشد که قطر آن کمتر از طول آن بوده و تا حدودی از نظر ظاهری شبیه فوم رولر است و بنا بر کارایی دستگاه در اندازه های بزرگ و کوچکتر میباشد که مگنت رولر های دستگاه های فتوکپی اصولا از پرینتر بزرگتر میباشند. در واقع وظیفه اصلی مگنت رولراین است که  به وسیله جریانات مغناصیسی موجود در خود پودر تونر را به درام منتقل می کند و این حالت مغناطیتی باعث میشود که میزان مناسب تونر متناسب با طرح را به درام انتقال دهد.

   مگنت رولر جزء قطعات یدکی دستگاه های اداری میباشد و همامنطور که پیشتر گفته شد  در داخل کارتریج میباشد و با تعویض کارتریج و یا  در صورت بروز خرابی  برای آن، این قطعه تعویض میگردد.

نقد و بررسی 5 پرینتر محبوب در ایران

در اینجا قرار است در مورد 5 پرینتر محبوب در ایران (HP LaserJet P1102 Laser Printer - HP LaserJet M1132 Multifunction Laser Printer - HP Deskjet 2540 Multifunction Inkjet Printer - HP LaserJet P1102W Laser Printer - HP LaserJet Pro MFP M127fn Multifunction Laser Printer) صحبت کنم و یکم این پرینترها رو بیشتر بشناسیم و بفهمیم مزایا و معایب آنها نسبت به همدیگر چیست؟و کدام یک بیشتر به کاربر کمک میکنه؟

اما قبل از توضیح درباره این پرینترها مقدمه ای،درباره چاپگر یا پرینتر چیست؟.چگونه بهترین پرینتر رو انتخاب کنیم؟.جایگاه چاپگر در دنیای امروز؟ و ... به طور اختصار برای شما توضیح می دهم.

چاپگر یا پرینتر چیست؟

چاپگر از متداولترین دستگاههای خروجی در کامپیوتر است که از آن بمنظور چاپ اطلاعات استفاده می شود . کاربران کامپیوتر صرفنظر از نوع استفاده ، ممکن است در مقاطع زمانی خاصی نیازمند استفاده از چاپگر باشند. چاپگرها دارای انواع متفاوتی می باشند. چاپگرهای جوهر افشان،لیزری تک رنگ و لیزری رنگی ، سه گروه عمده از چاپگرهای موجود می باشند. هر یک از چاپگرها ( از چاپگرهای جوهر افشان تا چاپگرهای لیزری ) دارای طراحی منحصربفرد خود بوده و بمنظور اهداف و کاربردهای خاصی ، طراحی شده اند .

جایگاه چاپگر

در زمان انتخاب یک چاپگر ، اکثر متقاضیان علاوه بر در نظر گرفتن قیمت ، به پارامترهای دیگری نظیر سرعت و کیفیت نیز دقت داشته و تصمیم آنان برخاسته از توازن بین پارامترهای فوق ، می باشد . تولید کنندگان با ارائه چاپگرهای پیشرفته و تغییر در مدل های قبلی خود ، سعی در جلب رضایت مشتریان می نمایند .چاپگرهای جوهر افشان با امکان اتصال به دوربین های دیجتال ، تحولی بزرگ را در زمینه چاپ تصاویر ایجاد نموده اند. در مواردیکه از جوهر و کاغذ مخصوص چاپ تصاویر در چاپگرهای جوهر افشان استفاده گردد ، تصاویر چاپ شده دارای کیفیت بسیار بالائی خواهند بود.کیفیت چاپ در چاپگرهای لیزری تک رنگ ، یکی از نکات مهم و برجسته این نوع از چاپگرها محسوب می گردد. با توجه به امکانات ارائه شده توسط این نوع از چاپگرها نظیر حافظه وسینی محل استقرار کاغذ ، می توان از آنان در مواردیکه حجم عملیات چاپ بالا باشد،استفاده نمود. از چاپگرهای لیزری رنگی می توان بمنظور چاپ متن و تصاویر با کیفیت و سرعت مناسب ، استفاده نمود. بموازات کاهش قیمت چاپگرهای لیزری رنگی ، تعداد بیشتری از کاربران تمایل به استفاده و بکارگیری این نوع چاپگرها را پیدا نموده اند .

ویژگی ها ی مهم

از مهمترین ویژگی های مرتبط با چاپگر ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

سرعت : افزایش سرعت چاپگرها یکی از مهمترین عوامل حضور موفقیت آمیز در صحنه رقابت تجاری بین تولید کنندگان است . تعداد صفحاتی را که یک چاپگر می تواند در واحد زمان( دقیقه ) چاپ نماید ، همواره مورد نظر تولید کنندگان بمنظور افزایش توان رقابتی محصولات تولیدی خود و پاسخگوئی به نیاز متقاضیان می باشد. سرعتی که تولیدکنندگان بر روی آن متمرکز و آن را بعنوان یکی از شاخص های چاپگرهای تولیدی خود عنوان می نمایند ، صرفا" به چاپ اسناد متنی ساده و یا سرعت چاپ در حالت پیش نویس ، مربوط می گردد( مدت زمان ارسال اطلاعات از کامپیوتر برای چاپگر در محاسبات اعلام شده ، لحاظ نمی گردد ) . سرعت اعلام شده توسط تولید کنندگان با آن چیزی که در عمل محقق می گردد ، در برخی حالات دو و یا سه مرتبه (در بعضی موارد بیش از دو و یا سه مرتبه ) بیشتر بوده و عملا" در زمان چاپ به محدوده و میزان اعلام شده نمی رسد.مثلا" در بررسی انجام شده بر روی تعدادی از چاپگرهای جوهر افشان که تولید کنندگان سرعت آنان را در حالت چاپ متن ، بین 2 / 5 تا 21 صفحه در دقیقه(ppm ) اعلام کرده بودند ، در عمل سرعت بین 9 / 1 تا 2 / 7 صفحه در دقیقه ، محقق شده است . در وضعیتی مشابه در مواردیکه تولید کنندگان سرعت چاپ تصاویر را بین 2 / 2 تا 15 صفحه در دقیقه عنوان نموده بودند درعمل وبا توجه به تست های انجام شده،محدوده فوق به 5 / 0 تا 5 /1 تنزل پیدا کرده بود. وضعیت فوق مختص چاپگرهای جوهر افشان نبوده و در رابطه با چاپگرهای لیزری تک رنگ و رنگی نیز صدق می کند.در بررسی انجام شده بر روی تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ ، سرعت بین 10 تا 18 صفحه در دقیقه در عمل برای چاپ متن ، محقق شده است . سرعت فوق ، بین یک تا سه مرتبه کمتر از تعداد صفحاتی است که توسط تولید کنندگان اعلام می شود وضعیت فوق در چاپگرهای لیزر رنگی و در هنگام چاپ تصاویر بدتر نیز می شود . مثلا" در چاپگرهای لیزری رنگی سرعت چاپ تصاویر بین 1 تا 3 صفحه در دقیقه بوده و این میزان 8 مرتبه کمتر از آن چیزی است که تولید کنندگان در آگهی های تبلیغاتی خود اعلام می نمایند .

کیفیت چاپ : تقریبا" تمامی چاپگرهای لیزری رنگی و تک رنگ، متن را با بالاترین کیفیت و سرعت چاپ می نمایند. چاپگرهای لیزرزی رنگی ، نمودارهای رنگی و تصاویر گرافیکی دو بعدی را بخوبی چاپ می نمایند،ولی کیفیت عکس های چاپ شده توسط آنان ، قابل قیاس با چاپگرهای جوهر افشان نمی باشد.(در صورت استفاده از کاغذهای مخصوص گلاسه بهمراه چاپگرهای جوهر افشان ، کیفیت چاپ تصاویر وضعیت بمراتب مطلوبتری را پیدا خواهد کرد ) . کیفیت چاپ متن در اکثر چاپگرهای جوهر افشان مشابه چاپگرهای لیزری نبوده و در برخی موارد تشخیص یک متن با جزئیات واضح بر روی تصاویر ، مشکل می باشد.

دقت چاپ : چاپگرهای جوهر افشان معمولا" دارای حداکثر دقت 2400 در 1200 نقطه در اینچ (dpi) می باشند. دقت چاپ در چاپگرهای جدید جوهر افشان به مرز 4800 در 1200 نقطه در اینچ رسیده است. .بهترین روش بمنظور بررسی کیفیت چاپ یک چاپگر ، مشاهده نمونه خروجی تولیده شده توسط آن است . چاپگرهای لیزر تک رنگ ، معمولا" دارای دقتی بین 600 در 600 یا 1200 در 1200 نقطه در اینچ می باشند . وضعیت فوق در چاپگرهای لیزر رنگی به 1200 در 1200 و یا 2400 ر 2400نقطه در اینچ ، می رسد . دقت فوق ، برای چاپ متون و تصاویر گرافیکی ساده بسیار مناسب می باشد .

قیمت چاپ هر صفحه : قیمت کارتریج در چاپگرهای جوهر افشان بالا می باشد. قیمت تولید کنندگان برای کارتریج های سه رنگ ، بین 21 تا 38 دلار و برای جوهرهای مشکی تک رنگ 12 تا 34 دلار می باشد. معمولا" کارتریج هائی که دارای قیمت مناسبتری می باشند از جوهر کمتر استفاده می نمایند. هر کارتریج قادر به چاپ 300 تا 800 صفحه می باشد . لازم است در زمان انتخاب چاپگرهای جوهر افشان، قیمت تمام شده هر صفحه تک رنگ و رنگی را محاسبه کرده و از آن بعنوان یک پارامتر در تصمیم گیری استفاده گردد .بیشتر تولید کنندگان استفاده از کارتریج های با کیفیت بالا را توصیه می نمایند.قیمت کارتریج های فوق از کارتریج های معمولی کمی گرانتر بوده ولی حجم جوهر استفاده شده در آنان دوبرابر است . بدیهی است در چنین مواردی قیمت تمام شده چاپ یک صفحه کاهش پیدا خواهد کرد . تولید کنندگانی مانند Canon،*Epson و HP کارتریج هایی را وارد بازار کرده اند که هر رنگ دارای کارتریج اختصاصی خود می باشد ( در مقابل استفاده از یک کارتریج برای تمامی رنگ ها ) . قیمت کارتریج ها ی فوق نسبت به کارتریج های معمولی اندکی بیشتر است .چاپگرهای لیزر رنگی از یک تونر کارتریج جداگانه برای هر رنگ استفاده می نمایند. در بررسی اولیه بنظر می آید با توجه به قیمت بالای کارتریج این نوع چاپگرها ، قیمت تمام شده چاپ هر صفحه بیشتر از چاپگرهای جوهر افشان باشد، ولی چون هر کارتریج در این نوع از چاپگرها قادر به چاپ 6000 تا 12000 صفحه می باشد ، قیمت تمام شده چاپ یک صفحه در آنان پایین تر از چاپگرهای جوهر افشان خواهد بود.

امکانات : تقریبا" تمامی چاپگرهای جوهر افشان، امکانات یکسانی را ارائه و دارای حداقل حافظه ( بافر) می باشند . چاپگرهای فوق دارای امکانات لازم بمنظور اتصال به شبکه نمی باشند. تعدادی اندک از تولید کنندگان ، اقدام به ارائه چاپگرهای جوهر افشان با کاربرد تجاری نموده که دارای امکانات بیشتر نظیر :حافظه بیشتر ، امکان اتصال به شبکه و سینی اختیاری محل قرار دادن کاغذ می باشند . چاپگرهای لیزری معمولا" دارای امکانات بیشتری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان می باشند. چاپگرهای لیزری تک رنگ ، قادر به نگهداری 150 تا 700 برگ می باشند ( مقدار فوق در چاپگرهای لیزر تک رنگ حرفه ای ، 600 برگ است) . چاپگرهای لیزری رنگی، قادر به نگهداری 200 تا 1200 برگ را دارا می باشند. بر روی این چاپگرها امکان نصب سینی کاغذ بمنظور افزایش تعداد کاغذها تا 5000 برگ نیز وجود دارد. اکثر چاپگرهای لیزری ،دارای حداقل 8MB حافظه( بافر) می باشند.افزایش میزان حافظه چاپگر،امکان چاپ همزمان تعداد صفحات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد . میزان حافظه چاپگر برای کاربرانی که حجم عملیات چاپ آنان بالا می باشد ، 32 مگابایت پیشنهاد می گردد .

چاپ عکس : برخی از چاپگرهای جوهر افشانی که قابلیت چاپ عکس را دارا می باشند از یک پورت اختصاصی USB ، بمنظور اتصال مستقیم چاپگر به دوربین دیجیتالی استفاده می نمایند. با استفاده ازپورت فوق ، دوربین دیجیتال به چاپگر متصل و امکان ارسال تصاویر انتخابی برای چاپگر فراهم می گردد( ضرورتی به استفاده از کامپیوتر وجود ندارد ) . با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان و بکارگیری مناسب کاعذهای مخصوص چاپ عکس ، می توان کیفیت چاپ تصاویر را در مقیاس بالائی افزایش داد .

تشریح مشخصات

چاپگرهای جوهر افشان :

این نوع از چاپگرها دارای سرعت چاپ پائین بوده ولی قیمت آنها نسبت به سایر چاپگرها مناسب می باشد .چاپگرهای فوق ، نقاط کوچک رنگی را بر روی کاغذ افشانده و سپس در صورت نیاز رنگ های دیگر نیز روی این نقاط پاشیده شده تا رنگ مورد نظر بدست آید. حداکثر دقت چاپ در این نوع چاپگرها 4800 در 1200 نقطه در اینچ بوده که برای چاپ تصاویر با کیفیت مطلوب ، مناسب می باشد. سرعت چاپ این نوع چاپگرها نسبت به چاپگرهای لیزری رنگی و تک رنگ کمتر می باشد .چاپگرهای جوهر افشان ، بمنظور استفاده کاربران خانگی، دانش آموزان و افرادیکه انتظار بسیار بالائی در ارتباط با کیفیت و سرعت چاپ را ندارند، طراحی شده اند. همواره قیمت بالای یک چاپگر، نشاندهنده کیفیت بالای چاپ تصاویر نمی باشد . ممکن است برخی از چاپگرها دارای قیمت بالائی باشند ولی کیفیت چاپ تصاویر توسط آنان مناسب نباشد و یا ممکن است برخی چاپگرهای ارزان قیمت دارای کیفیتی مطلوب بمنظور چاپ تصاویر باشند . قیمت اصلی یک چاپگرجوهر افشان صرفا" محدود به قطعات استفاده شده در تولید چاپگر نبوده و هزینه کارتریج های مصرفی آن نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد. تولید کنندگان به منظور موفقیت در بازاریابی ، اقدام به طراحی و عرضه چاپگرهای جوهر افشانی نموده اند که می توان آنان را با قیمت بسیار مناسب تهیه نمود . در زمان انتخاب این نوع از چاپگرها، می بایست بررسی لازم در خصوص هزینه کارتریج های مصرفی آنان انجام شود( دربرخی موارد قیمت کارتریج مصرفی از قیمت چاپگر بیشتر می باشد ).

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر جوهر افشان در نظر گرفت :
- کیفیت چاپ : با اینکه قیمت در چاپگرهای جوهر افشان همواره نشاندهنده کیفیت چاپ نمی باشد ولی در مواردی می تواند با آن نیز مرتبط گردد. پیشنهاد می گردد قبل از انتخاب چاپگر مورد نظر خود ، بررسی لازم در خصوص قیمت و کیفیت چاپ صورت پذیرد .

- حداکثر دقت چاپ :( حداقل : از 1200 در 1200 تا 2400 در1200 نقطه در اینچ حداکثر : از 2400 در 1200 تا 4800 در 1200 نقطه در اینچ ) . دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع بیشتر باشد ، کیفیت چاپ نیز بالا می رود.

- سینی کاغذ و ظرفیت کارتریج :( حداقل : 50 تا 100 برگ حداکثر: 100 تا 250 برگ ) .اکثر چاپگرهای طراحی شده برای مصارف خانگی، فاقد سینی کاغذ بوده وکاربران ملزم به قرار دادن مکرر کاغذ درون چاپگر می باشند. در اکثر چاپگرهای ارزان قیمت به ازای چاپ هر 50 تا 100 صفحه ، می بایست کارتریج تعویض گردد. در صورتیکه از چاپگر بمنظور چاپ تصاویر تمام رنگی استفاده گردد ، تعداد صفحاتی را که می توان چاپ نمود از مقدار فوق نیز کمتر است ( تعویض زود هنگام کارتریج ).

- بررسی هزینه تعویض کارتریج : در زمان انتخاب این نوع از چاپگرها، می بایست بررسی لازم در خصوص هزینه کارتریج های مصرفی و تعداد صفحاتی را که می توان با هر کارتریج چاپ نمود ،انجام شود( دربرخی موارد قیمت کارتریج مصرفی از قیمت چاپگر بیشتر می باشد ).

چاپگرهای لیزری تک رنگ :

چاپگرهای لیزری تک رنگ دارای بهترین شرایط از نظر قیمت ، کیفیت چاپ و سرعت بوده و از آنان اغلب در منازل و ادارات استفاده می گردد.اکثر کاربرانی خانگی که نیازمند سرعت مناسب بمنظور چاپ متون خود می باشند، چاپگرهای لیزری تک رنگ را به چاپگرهای جوهرافشان ترجیح می دهند. قیمت چاپگرهای لیزری تک رنگ نسبت به چاپگرهای جوهر افشان بیشتر است .متون چاپ شده توسط چاپگرهای لیزری تک رنگ دارای کیفیت بهتری بوده و قیمت تمام شده چاپ هر صفحه توسط این چاپگرها نیز پایین تر از چاپگرهای جوهر افشان است.قیمت تونرچاپگرهای فوق ، نسبت به کارتریج چاپگرهای جوهر افشان دارای قیمت مناستری بوده و تعداد صفحات چاپ شده توسط این تونرها بیش از صفحات چاپ شده توسط کارتریج های چاپگرهای جوهر افشان است.در صورت ضرورت چاپ متون بصورت رنگی ، استفاده از چاپگرهای جوهر افشان پیشنهاد می گردد . درصورتیکه بودجه لازم برای تهیه چاپگر وجود داشته باشد ، می توان هر دونوع چاپگر را تهیه نمود . در چنین مواردی می توان بمنظور چاپ متون از چاپگر لیزری استفاده و طول عمر کارتریج های چاپگر جوهر افشان را افزایش داد.

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر تک رنگ در نظر گرفت :

سرعت چاپ متن :( حداقل : 9تا 12 صفحه در دقیقه حداکثر : 11 تا 18 صفحه در دقیقه ) . سرعت های فوق ، نشاندهنده سرعت چاپ این نوع از چاپگرها در رابطه با صفحاتی است که صرفا" شامل متن می باشند( کاربرد اولیه چاپگرهای لیزری تک رنگ بمنظور چاپ متن می باشد ) . چاپگرهای لیزری تجاری دارای توانی معادل دو برابر توان چاپگرهای کوچک و خانگی می باشند.

حداکثر دقت چاپ :( حداقل : 600 در 600 تا 1200 در 1200 حداکثر: 1200 در 1200 ) .دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع بیشتر باشد ، کیفیت چاپ نیز بالا می رود.

حافظه :( حداقل : 2 تا 8 مگابایت حداکثر: 16 تا 64 مگابایت ) . چاپگرها ، فایل های ارسال شده برای چاپ را در حافظه خود ذخیره (صف بندی ) و در ادامه به ترتیب آنان را چاپ می نمایند. هر اندازه میزان حافظه چاپگر بیشتر باشد سرعت چاپ افزایش می یابد .

اینترفیس :( حداقل : Parallel, USB, Optional ethernet حداکثر : Parallel, USB, ethernet, optional IrDA ) . اکثر کاربران از پورت های USB و یا موازی بمنظور اتصال چاپگر به کامپیوتر استفاده می نمایند. چاپگرهای حرفه ای که از آنان در ادارات و سازمان های بزرگ استفاده می گردد ، دارای یک پورت ethernet بوده و امکان فعال نمودن آنان در شبکه بصورت یک گره مستقل فراهم می گردد. برخی چاپگرهای لیزری جدید ، دارای یک پورت IrDA بوده که Notebook و یا PDA را قادر می سازد با استفاده از پورت های مادون قرمز ( Infrared ) با آنان مرتبط و اقدام به چاپ فایل های مورد نظر خود نمایند .

ظرفیت سینی کاغذ :( حداقل : 150 تا 350 برگ حداکثر : 350 تا 650 برگ ) . چاپگرهای حرفه ای بمنظور استفاده در سازمان ها و ادرات بزرگ طراحی شده اند . در مراکز فوق ، کاربران متعددی از چاپگر بصورت مشترک استفاده می نمایند . ظرفیت سینی کاغذ چاپگرهای حرفه ای ، دو تا سه برابر چاپگرهای معمولی می باشد.

چاپگرهای لیزر رنگی

چاپگرهای لیزر رنگی برای اشخاص و سازمانهائی که نیازمند چاپ رنگی تصاویر و متون می باشند ، طراحی شده اند. چاپگرهای فوق ، از جمله *گرانترین چاپگرهای موجود بوده و کاربران خانگی بندرت به این نوع از چاپگرها نیاز خواهند داشت.

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر رنگی در نظر گرفت :

سرعت چاپ رنگی (صفحات شامل تصاویر) :( حداقل : کمتر از 1 تا دو صفحه در دقیقه حداکثر : 5/1 تا 3 صفحه در دقیقه ) . سرعت چاپ این نوع از چاپگرها ، یکی از عوامل اساسی در انتخاب آنان محسوب می گردد. چاپگرهای فوق ، علاوه بر دارا بودن کیفیت مطلوب دارای سرعت بالائی نیز می باشند. برخی از مدل های ارزان قیمت این نوع از چاپگرها دارای سرعت مناسب نبوده و لازم است در زمان انتخاب آنان به این نکته دقت گردد.

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر رنگی در نظر گرفت :

کیفیت چاپ : کیفیت این نوع از چاپگرها در زمان چاپ تصاویر گرافیکی بسیار مناسب بوده و همین امر یکی از دلایل اصلی انتخاب آنان بشمار می آید. چاپگرهای لیزر رنگی و چاپگرهای لیزر تک رنگ ، صفحات حاوی متن را با کیفیت بسیار مناسب و سرعت مطلوب چاپ می نمایند.

حداکثر دقت چاپ :( حداقل : 1200 در 600 تا 2400 در 1200 حداکثر : 2400 در 1200 تا 2400 در 2400 ) دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع بیشتر باشد ، کیفیت چاپ نیز بالا می رود.

سرعت چاپ تک رنگ (متن) :( حداقل : 5 تا 10 صفحه حداکثر : 11 تا 15 صفحه ) .معمولا" سرعت چاپ چاپگرهای لیزر رنگی ، بیشتر از سرعت چاپ چاپگرهای لیزر تک رنگ است.

نکاتی دررابطه با تهیه چاپگر :

چاپگرهای جوهر افشان :

- علیرغم قیمت مناسب چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کارتریج مصرفی آنان در برخی موارد از قیمت چاپگر بیشتر می باشد . قبل از انتخاب این نوع از چاپگرها لازم است بررسی لازم در خصوص قیمت کارتریج های مصرفی،انجام و مشخص گردد که هر کارتریج جوابگوی چاپ چند صفحه می باشد. پس از مشخص شدن پارامتر فوق ، می توان هزینه مصرف کارتریج در طی یک سال را مشخص نمود.در صورتیکه امکان پیش بینی و حدس رنگ مصرفی وجود داشته باشد ، پیشنهاد می گردد رنگ مذکور بصورت جداگانه تهیه گردد (صرفه جوئی در هزینه تهیه کارتریج ) . مثلا" در صورتیکه می بایست بر روی تمامی صفحات آرمی به رنگ قرمز چاپ گردد، می توان بهمراه چاپگر دو کارتریج اضافی به رنگ قرمز نیز تهیه نمود.

- تمامی تولید کنندگان همواره بمنظور جذب خریداران بیشتر، حداکثر سرعت چاپگر را بعنوان یک برگ برنده تبلیغاتی مطرح می نمایند . در آزمایشات متعدد انجام شده بر روی تعداد زیادی چاپگر مشخص شده است که سرعت های ذکر شده همواره بیش از سرعت واقعی چاپگر می باشد. موتور چاپ چاپگرهای جوهر افشان به طور معمول قادر به چاپ دو تا چهار صفحه در دقیقه به صورت متن تمام صفحه و یا 5/8 تا 11 اینچ تصاویر گرافیکی در طی دو تا سه دقیقه می باشند.

- برخی از چاپگرهای جوهر افشان قادر به چاپ عکس با کیفیت بسیار مناسب می باشند. اگر قصد استفاده از چاپگر جوهر افشان بمنظور چاپ عکس وجود دارد، پیشنهاد می گردد از چاپگرهای مختص این کار استفاده گردد. به این نوع چاپگرها Photo Printer گفته شده و دارای یک پانل LCD و پورت USB بمنظور اتصال مستقیم یک دوربین دیجیتال به کامپیوتر می باشند( عدم نیاز به کامپیوتر) .

- قیمت یک چاپگر نشاندهنده کیفیت و سرعت چاپگر نمی باشد. مثلا" ممکن است بابت یک چاپگر جوهر افشان هزینه زیادی پرداخت گردد ولی کیفیت آن ، پاسخگوی خواسته های موجود نباشد ، در حالیکه ممکن است یک چاپگر با قیمت کمتر دارای کیفیت مطلوبتری باشد .

چاپگرهای لیزر تک رنگ :

- در صورت استفاده از چاپگر برای چاپ متن ، چاپگرهای لیزری تک رنگ، پیشنهاد می گردند . چاپگرهای فوق در مقایسه با چاپگرهای حرفه ای جوهر افشان، دارای کیفیت بهتری بمنظورچاپ متن می باشند.

- با توجه به قیمت مناسب برخی از چاپگرهای لیزری تک رنگ، استفاده از آنان برای مصارف خانگی مناسب می باشد .

- در صورت نیاز به چاپ تصاویر با کیفیت مناسب،استفاده از چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای توصیه می گردد.

- اکثر چاپگرهای لیزری تک رنگ جدید ، دارای قابلیت اتصال به شبکه از طریق پورت های ( اترنت ) مربوطه می باشند. در صورتیکه قصد استفاده از چاپگر بهمراه یک کامپیوتر وجود داشته باشد، پیشنهاد می گردد که هزینه ای اضافه در ارتباط با پورت های شبکه پرداخت نگردد .

چاپگرهای لیزر رنگی :

- بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده بر روی چاپگرهای لیزری رنگی، مشخص شده است که سرعت چاپ آنان بمراتب پائین تر از سرعتی است که تولیدکنندگان به آن اشاره می نمایند . بنابراین در صورتیکه سرعت چاپ یکی از معیارهای مهم در انتخاب چاپگر مورد نظر می باشد ، پیشنهاد می گردد قبل از تهیه چاپگر مورد نظر ، سرعت چاپ آن بررسی گردد.

- قیمت کارتریج های رنگی چاپگرهای لیزری رنگی یکی از گرانترین مواد مصرفی موجود است. بازده و کارآئی کارتریج های مربوط به چاپگرهای لیزر رنگی بمراتب بیشتر از کارتریج های چاپگرهای جوهر افشان بوده و در صورت محاسبه صحیح ، قیمت تمام شده چاپ هر صفحه توسط چاپگرهای لیزر رنگی ، ارزانتر از چاپگرهای جوهر افشان خواهد بود.

- تونر چاپگرهای لیزری رنگی برای محیط زیست خطرناک می باشند. بنابراین لازم است تهمیدات زیست محیطی لازم درخصوص آنان پس از مصرف اتخاذ گردد.

- در صورت اصرار و تمایل به چاپ تصاویر بصورت رنگی علیرغم وجود ضرورت های لازم در محیط کار ، می توان از چاپگرهای جوهر افشان در مقابل چاپگرهای لیزری رنگی گران قیمت، استفاده نمود.


1) HP LaserJet P1102 Laser Printer :

HP LaserJet P1102 مدل جدید پرینتر تک رنگ لیزری این شرکت است که توانایی ارایه‌ کیفیت مناسب به همراه سرعت بالا دارد. این پرینتر مناسب استفاده‌های اداری و شرکتی است که به راحتی می‌توان آن را در شبکه به اشتراک گذاشت.



مشخصات فنی و کیفیت ساخت

ابعاد این پرینتر خیلی جمع و جور بوده و سینی‌های تغذیه‌ی کاغذ نیز می‌توانند موقعی که به آن‌ها نیازی نیست در سر جای خود بسته شوند. سینی جلویی قابلیت جای دادن 150 برگ کاغذ را در خود دارد. در قسمت بالای آن نیز سینی دیگری بیرون می‌آید که قابلیت پشتیبانی از 10 برگ کاغذ با ابعاد دیگر را دارد. پنل بالایی از پلاستیک مشکی مات ساخته شده و این در حالی است که اطراف آن به رنگ براق است. این در حالی است که در قسمت سمت چپ یک کنترل پنل هم دیده می‌شود.



بر روی بدنه‌ی این پرینتر پورت USB 2.0 هم دیده می‌شود. کاور بالایی را که باز کنید به کارتریج دسترسی پیدا می‌کنید. در ضمن این تنها کارتریج این دستگاه است که توانایی پشتیبانی از چاپ 1600 صفحه پیش از تعویض را هم دارد. HP به همراه این پرینتر درایورهای 32 و 64 بیت برای سازگاری با ویندوز XP، Vista، 7 و OS X 10.4 را نیز فراهم کرده است. همچنین درایور Linux هم بر روی سایت HP برای دانلود وجود دارد.

شرکت HP ادعا می‌کند که این پرینتر توانایی چاپ 18 صفحه در دقیقه را دارد که برای پرینتر لیزری تک رنگ در این رده خیلی خوب است هر چند که به پای سرعت 30 صفحه در دقیقه P2035 نمی‌رسد. تست پرینت 5 صفحه ای ما 27 ثانیه به طول انجامید که برابر با چیزی در حدود 11.1 صفحه در دقیقه است. ولی افزایش پرینت‌ها به 20 صفحه باعث شد که بتوانیم به سرعت 15.8 صفحه در دقیقه برسیم که این چیزی در حدود 75 درصد سرعت ادعایی HP است. در تست 5 صفحه پرینت متن و گرافیک به سرعت 13 صفحه در دقیقه رسیدیم. اما عکس 15X10 سانتی‌متر بر روی یک صفحه‌ی A4 حدود 13 ثانیه به طول انجامید. این عکس در بالاترین رزولوشن این پرینتر یعنی FastRes 1200 چاپ شد. در کیفیت FastRes 600 این کار 10 ثانیه طول کشید. این سرعت‌ها برای پرینتری در سطح مبتدی خیلی خوب هستند و نسبت به مدل های ML-2525 و ML-1915 شرکت سامسونگ عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد.

صحبت درباره‌ی کیفیت پرینترهای لیزری تک رنگ مدرن کمی سخت است چرا که بسیاری تولید کنندگان در تولیدات خود به کیفیت‌های خیلی خوب و نظیر هم دست یافته اند. متون در فونت های معمولی و استاندارد 10 تا 12 کاملا شارپ و با رنگ مشکی عمیق هستند. این کیفیت برای استفاده هایی که p1102 بدان منظور ساخته شده کاملا کافی است. پرینت رنگ خاکستری هم خیلی خوب انجام می‌گیرد. این برای پرینت تک رنگ گرافیک‌ها کاملا مفید است. حتی چاپ عکس نیز با این پرینتر با کیفیت خوبی صورت می‌گیرد. دست کم بر روی عکس باندهای تاریک و روشن دیده نمی‌شود. این باندها را می‌توان در خروجی پرینترهای لیزری ارزان قیمت تر مشاهده کرد. جزئیات در قسمت های مشکی عکس هم به خوبی دیده می‌شوند. کارتریج های این پرینتر نسبتا گران قیمت هستند.



جمع بندی

در آخر باید گفت که HP LaserJet P1102 به عنوان یک پرینتر لیزری تک رنگ سطح مبتدی عملکرد و ویژگی‌های خیلی خوبی را ارایه می‌دهد. جای کمی را بر روی میز اشغال می‌کند و سرعت و کیفیت پرینت خیلی خوبی هم دارد. هرچند که ممکن است هزینه‌ی نگهداری و کارتریج آن کمی بیشتر از رقبا باشد.


2) HP LaserJet M1132 Multifunction Laser Printer :

اینک قصد داریم پرینتر دیگری از پرینترهای لیزری کمپانی Hp را معرفی کنیم. پرینتری چند کاره از رده‌ی Entry Level یا سطح مبتدی. به هر صورت اکنون ما در دنیایی زندگی می‌کنیم، که کاربران پرینترها انتظارات بالاتری علاوه بر گرفتن پرینت ساده از دستگاه خود دارند. به صورتی که توانایی کپی کردن، اسکن، فکس، پرینت عکس، پرینت دورو، قابلیت اتصال از طریق Bluetooth و WiFi را نیز باید داشته باشد. به هر صورت معمولا چیزی که بیشتر کاربران از پرینتری پر کار در این سطح قیمت برای خانه و یا دفتر کار انتظار دارند، تولید پرینت های با کیفیت بالا، با سرعت زیاد و البته هزینه‌ی نگهداری پایین است. همچنین عمل اسکن را هم باید خیلی خوب انجام دهد. M1132 نیز پرینتری است که به نظر یکی از بهترین‌ها برای ایفای این نقش می‌باشد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.



مشخصات فنی و کیفیت ساخت

همانطور که گفتیم، M1132 پرینتری لیزری، تک رنگ و چند کاره است. ابعاد آن 415 x 265 x 250 میلی متر می‌باشد و وزن آن نیز به حدود 7 کیلوگرم می‌رسد که وزنی نسبتا کم محسوب می‌گردد. این پرینتر بدنه‌ی مشکی استایلیش و البته نه خیلی لوکس دارد و سعی شده که کنترل‌ها و اتصالات کمی هم داشته باشد. سینی جلویی توانایی نگهداری 150 برگ کاغذ A4 را دارد و درست در بالای آن، سینی خروجی قرار گرفته است که به صورت همزمان 100 کاغذ می‌توانند درون آن جای گیرند. پرینت دورو باید به صورت دستی انجام شود. همچنین USB Flash card یا شیار کارت حافظه هم وجود ندارد. علاوه بر این ها، اتصالات WiFi و Ethernet هم وجود ندارد. بنابراین شما می‌مانید و یک پورت USB برای اتصال به رایانه. Hp زمان راه اندازی و Setup را با استفاده از فن آوری Smart Install Technology به طور چشمگیری کاهش داده است که به شما اجازه می‌دهد تا بدون احتیاج به یک CD جداگانه برای نصب، فقط پرینتر را به رایانه متصل کنید تا سپس عمل نصب به صورت خودکار انجام گیرد.



پنل کنترل خیلی ساده است و فقط دو نمایشگر LED در کنار دکمه های بالا و پایین، Start و Stop، دکمه‌ی Setup، دکمه‌ی Dark/Light tone و دکمه‌ی Copy Size قرار گرفته است. سرعت پرینت به نوعی فوق العاده می‌باشد، به طوری که در تنظیمات استاندارد با رزولوشن 600، این پرینتر توانایی چاپ 18 صفحه‌ی A4 در دقیقه را دارد. اگر در همین رزولوشن آن را بر روی Economic mode قرار دهید، سرعت به 19 صفحه در دقیقه افزایش می‌یابد. حتی اگر رزولوشن را به 1200 برسانید هم سرعت به 12 صفحه در دقیقه کاهش می‌یابد که باز هم سرعت خوبیست. کیفیت پرینت در هر دو رزولوشنی که گفتیم، خیلی خوب است و رنگ مشکی کاملا مشخص و غلیظ می‌باشد. رزولوشن اسکن می‌تواند به 1200dpi هم برسد. ولی در نظر داشته باشید که با رزولوشن پیشفرض 150dpi، سرعت اسکن به بیش از 4 صفحه در دقیقه نمی‌رسد. کاربرانی که به مصرف انرژی اهمیت می‌دهند حتما خوشحال می‌شوند که این پرینتر دارای ویژگی به نام Auto on/Auto off است که باعث می‌شود وقتی پرینتر احساس می‌کند که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به صورت خودکار به مود Sleep برود.



جمع بندی

به هر صورت همانطور که گفتیم، Hp Laser Jet Pro M1132 MFP پرینتر لیزری سیاه و سفیدی (تک رنگ) است که سرعت و کیفیت بسیار بالایی را در عمل چاپ ارایه می‌دهد. توانایی عملیات اسکن و کپی هم باعث می‌شوند که بتوانید دست کم در سه مورد از این پرینتر استفاده کنید. با این حال برای پایین نگه داشتن قیمت، سعی شده که ظاهر، کنترل پنل و کانکشن های آن ساده باشند. بنابراین اگر به دنبال پرینتری با این ویژگی‌ها هستید، M1132 گزینه‌ی مناسبی است.


3) HP Deskjet 2540 Multifunction Inkjet Printer :

شرکت عظیم HP از دیر باز در صنعت چاپ و تولید چاپگرهای با کیفیت خود را به جهانیان معرفی نموده. در اینجا می خواهیم ‏به بررسی پرینتر چهار کاره جوهرافشان 2540 که توانایی فکس، پرینت، اسکن و کپی را دارد بپردازیم. چاپگر 2540 اچ پی مدل ‏به روز شده خط تولید این شرکت است.‏



پورت های اتصال و قابلیت های دستگاه

در نگاه اول به پورت‌های ورودی این چاپگر، به پورت اتصال‎ USB ‎که پورتی جهانی و همه گیر برای چاپگرهاست بر ‏می‌خوریم که نکته تازه ایی نیست. ولی آنچه این پرینتر را نسبت به سایر رقبای خود متمایز می‌کند، وجود امکان WiFi و شبکه AirPrint شرکت ‏Apple‏ است که با استفاده از اینترنت می‌توان در هر جایی که هستید به دستگاه اسناد خود را بفرستید تا ‏چاپگر آن‌ها را به راحتی چاپ می‌کند.‏



شاید در نگاه اول این قابلیت زیاد به نظرتان جالب نباشد ولی برای محیط کار قابلیتی ایده آل خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما ‏به سفر کاری رفته باشید و نیاز به ارسال اسناد خود به دفتر و یا اداره خود داشته باشید تنها یک کلیک و وجود شبکه اینترنت این ‏کار انجام می‌گیرد. در هنگام نصب، درایور دستگاه به راحتی بر روی ویندوز نصب شده و در صورت نیاز به آخرین آپدیت ‏می‌توان از شرکت‎ HP  ‎آن را دانلود و به روز رسانی نمود. بعد از نصب درایور نوبت به تست سرعت چاپگر می‌رسد. سرعت ‏چاپگر 2540 در تست‌های ما بسیار عالی عمل کرده است‎



جمع بندی

پرینتر HP مدل 2540 قیمت مناسب، امکانات ارتباطی گوناگون با ویژگی‌های خوب و از آن مهم‌تر قیمت کارتریج مناسبی را به کاربر ‏ارائه می‌دهد. اگر نیاز به چاپگری برای محل کار یا مصارف شخصی خود دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که‎ HP OFFICEJET ‎‎2540 ‎را نیز در لیست خرید خود قرار دهید‎.‎‏ ‏



4) HP LaserJet P1102W Laser Printer :

 پرینتر 1102 مدل جدید پرینتر تک رنگ لیزری این شرکت از سری سطح مبتدی است که توانایی ارایه‌ی کیفیت خیلی خوب را به همراه سرعت بالا و امکانات Wireless دارد. این پرینتر مناسب استفاده های اداری و شرکتی می‌باشد. فن آوری Wireless ویژگی است که اگر بر روی یک پرینتر به کار گرفته شود تا حد بسیار زیادی می‌تواند برای به اشتراک گذاری آسانتر یک پرینتر در یک شرکت مفید باشد. پیش از این معمولا این فن آوری را می‌توانستیم بر روی پرینترهای گران قیمت تر بیابیم، ولی اکنون خوشبختانه دیگر آن قدر نادر نیست و بر روی پرینترهای با قیمت متوسط هم دیده می‌شوند. این پرینتر مجهز به کارت وایرلس و دکمه‌ی جداگانه‌ی خاموش و روشن آن می‌باشد.



مشخصات فنی و کیفیت ساخت

ابعاد این پرینتر خیلی جمع و جور می‌باشد. سینی های تغذیه‌ی کاغذ نیز می‌توانند موقعی که به آن ها نیازی نیست در سر جای خود بسته شوند. سینی جلویی قابلیت جای دادن 150 برگ کاغذ را در خود دارد. در قسمت بالای آن نیز سینی دیگری بیرون می‌آید که قابلیت پشتیبانی از 10 برگ کاغذ با ابعاد دیگر را دارد. پنل بالایی از پلاستیک مشکی مات ساخته شده و این در حالی است که اطراف آن به رنگ براق می‌باشد. این در حالی است که در قسمت سمت چپ یک کنترل پنل هم دیده می‌شود. این پنل شامل نشانگرهایی برای اتصال Wireless، خطاها و پاور و دو دکمه برای Wireless و Cancel می‌شود. نشانگر آبی وایرلس وقتی که پرینتر به مود Sleep می‌رود خاموش می‌شود. البته این چندان منطقی نیست چرا که بیشتر پرینترهای وایرلس دار حتی وقتی به مود Sleep می‌روند هم وایرلس آن ها روشن می‌ماند.

بر روی بدنه‌ی این پرینتر پورت USB 2.0 هم دیده می‌شود. حتی اگر بخواهید که از پرینتر خود فقط به صورت وایرلس استفاده کنید برای راه اندازی آن به یک اتصال موقتی USB 2.0 احتیاج پیدا خواهید کرد. کاور بالایی را که باز کنید به کارتریج دسترسی پیدا می‌کنید. دسترسی نسبتا ساده ای است و در ضمن این تنها کارتریج این دستگاه می‌باشد که توانایی پشتیبانی از چاپ 1600 صفحه پیش از تعویض را هم دارد. HP به همراه این پرینتر درایورهای 32 و 64 بیت برای سازگاری با ویندوز XP، Vista، 7 و OS X 10.4 را نیز فراهم کرده است. همچنین درایور Linux هم بر روی سایت HP برای دانلود وجود دارد.

HP ادعا می‌کند که این پرینتر توانایی چاپ 18 صفحه در دقیقه را دارد که برای پرینتر لیزری تک رنگ در این رده خیلی خوب است هرچند که به پای سرعت 30 صفحه در دقیقه P2035 نمی رسد. تست پرینت 5 صفحه ای ما 27 ثانیه به طول انجامید که برابر با چیزی در حدود 11.1 صفحه در دقیقه است. ولی افزایش پرینت ها به 20 صفحه باعث شد که بتوانیم به سرعت 15.8 صفحه در دقیقه برسیم که این چیزی در حدود 75 درصد سرعت ادعایی HP است. در تست 5 صفحه پرینت متن و گرافیک به سرعت 13 صفحه در دقیقه رسیدیم. اما عکس 15X10 سانتی متر بر روی یک صفحه‌ی A4 حدود 13 ثانیه به طول انجامید. این عکس در بالاترین رزولوشن این پرینتر یعنی FastRes 1200 چاپ شد. در کیفیت FastRes 600 این کار 10 ثانیه طول کشید. این سرعت ها برای پرینتری در سطح مبتدی خیلی خوب هستند و نسبت به مدل های ML-2525 و ML-1915 شرکت سامسونگ عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد.



صحبت درباره‌ی کیفیت پرینترهای لیزری تک رنگ مدرن کمی سخت است چرا که بسیاری تولید کنندگان در تولیدات خود به کیفیت های خیلی خوب و نظیر هم دست یافته اند. متون در فونت های معمولی و استاندارد 10 تا 12 کاملا شارپ و با رنگ مشکی عمیق هستند. این کیفیت برای استفاده هایی که p1102 بدان منظور ساخته شده کاملا کافی می‌باشد. پرینت رنگ خاکستری هم خیلی خوب انجام می‌گیرد. این برای پرینت تک رنگ گرافیک ها کاملا مفید می‌باشد. حتی چاپ عکس نیز با این پرینتر با کیفیت خوبی صورت می‌گیرد. دست کم بر روی عکس باندهای تاریک و روشن دیده نمی شود. این باندها را می‌توان در خروجی پرینترهای لیزری ارزان قیمت تر مشاهده کرد. جزئیات در قسمت های مشکی عکس هم به خوبی دیده می‌شوند. کارتریج های این پرینتر نسبتا گران قیمت هستند.

جمع بندی

در کل باید گفت که HP LaserJet P1102 به عنوان یک پرینتر لیزری تک رنگ سطح مبتدی عملکرد و ویژگی های خیلی خوبی را ارایه می‌دهد. نخست اینکه مجهز به Wi-Fi برای به اشتراک گذاری از طریق شبکه است. همچنین جای کمی را بر روی میز اشغال می‌کند و سرعت و کیفیت پرینت خیلی خوبی هم دارد. هرچند که ممکن است هزینه‌ی نگهداری و کارتریج آن کمی بیشتر از رقبا باشد.



 5) HP LaserJet Pro MFP M127fn Multifunction Laser Printer :

LaserJet Pro MFP M127fn از سری پرینتر های لیزری، تک رنگ، چهار کاره و میان رده شرکت اچ پی است. با استفاده از این پرینتر به راحتی می‌تواند اسناد خود را در محل کار و یا محل زندگی خود کپی، اسکن و یا حتی فکس نمایید. این پرینتر با توجه به قیمت آن، دارای استاندارد های مناسب به مانند پورت اتصال به شبکه به منظور اشتراک گزاری می‌باشد که آن را به انتخابی ایده آل برای شرکت‌های کوچک و یا نیاز به تیراژ کم چاپ می‌گرداند.



مشخصات فنی و کیفیت ساخت

از نگاه اندازه پرینتر 127 در بسیار از موارد به مانند مدل 1217 می‌باشد و تغییرات مثبت و کم در ساخت آن انجام گرفته شده است. به مانند اکثر پرینتر های شرکت اچ پی این پرینتر نیز دارای چهره ای کاملا اداری و یک پارچه سیاه می‌باشد که این خود نشانگر بازار هدف تعیین شده برای این محصول است. پنل کاربری این پرینتر در قسمت جلویی و سمت راست آن قرار گرفته و می‌توان در صورت نیاز زاویه این پنل را تغییر داد. بر روی پنل تمامی دکمه های مورد نیاز از قبیل تعداد کپی و یا میزان شدت رنگ  قرار داده شده تا بتوان بدون نیاز به کامپیوتر به راحتی از دستگاه استفاده نمود.



یکی از نقاط قوت این پرینتر وجود اسکنر به دو صورت تخت و ADF است که به راحتی بنا بر نوع استفاده کاربر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. ADF (سینی کاغذ گیر اتوماتیک) استفاده شده در اچ پی مدل 127fn می‌تواند تا 35 برگ را در خود جای داده و در یک عملیات چاپ از یک به یک اسناد کپی بگیرد که این قابلیتی است بسیار کاربردی. هم چنین به مانند سایر پرینترها پورت‌های اتصال این دستگاه نیز در قسمت پشت آن تعبیه شده جایی که یک پورت USB و اترنت در کنار هم قرار گرفته‌اند. به علاوه در این نسخه از پرینتر پورت اتصال تلفن نیز جایگاه خاص خود را دارد و در صورت نیاز می‌توان از آن نیز استفاده نمود.

 رزولوشن چاپ 127fn طبق گفته‌ی خود شرکت اچ پی 600  نقطه بر اینچ است و این میزان برای کپی ، چاپ اسناد و یا  چاپ اشکال خطی کاملا مناسب است و اگر اغراق نکنیم این کیفیت بیشتر حد مورد نیاز است و در صورتی که میزان مصرف تو نر برای کاربر مهم باشد می‌توان این میزان را کمتر نیز بکند. در آزمایشات گرفته در تیم دی جی کالا سرعت چاپ 20 برگ در دقیقه ثبت شد که برای پرینتری در این رده قیمت بسیار ایده آل به نظر می‌آید.تو نر مصرفی پرینتر 127fn از سری 83A است و دارا قابلیت چاپ 1500 برگ را دارد. 1500 برگی که در صورت استفاده از مود ذخیره تونر می‌توان این میزان را تا 2000 برگ نیز چاپ نمود. در ضمن در صورت تمام شدن تو نر در صورت تمایل به جای خریدن تو نر می‌توان آن را شارژ نمود و تو نر آن قابلیت شارژ شدن را داراست.



جمع بندی
 
کیفیت ساخت مناسب، سرعت چاپ و هم چنین اسکنر ایده آل این پرینتر باعث شده است تا پرینتر 127fn مناسب برای استفاده در دفاتر و یا محل‌های پر مشغله شود و به راحتی بتوان به آن اطمینان نمود.

راهنمای خرید دستگاه چند کاره

راهنمای انتخاب و خرید چند کاره
 
نکته اول قبل از هر خرید انتظاری است که از خرید خود دارید.باید بدانید برای چه کاری ، چه حجم کاری و چه بازه زمانی می خواهید از پرینتر چند کاره خود استفاده نمایید.برای استفاده خانگی یا استفاده اداری و ... بنابراین ابتدا باید تکلیف خودتان را روشن کنید.
پیش از هر خرید مواردی مربوط به هر دستگاه وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهید.قبلا نکاتی در مورد پرینترها بیان شده بود که مطالعه آن خالی از لطف نیست.


چندکاره های از نظر کارایی به دو دسته سه کاره (دارای پرینتر، کپی و اسکنر) و یا چهار کاره (پرینتر و کپی و اسکنر و فکس) تقسیم می شوند.

همچنین از نظر تکنولوژی چندکاره ها به دو دسته کلی لیزری و جوهر افشان تقسیم می شوند که هر کدام کاربردی متفاوت دارند.
 
چند کاره های لیزری: برای پرینت یا کپی بیش از 10 برگ در روز تنها انتخاب شما چندکاره های لیزری هستند. این دسته از دستگاه ها، کاربران خانگی - دانشجویی (10 - 150 برگ در روز)، کاربران اداری (300 - 400 برگ در روز)، کاربران فروشگاهی و اداری با حجم کار بالا (تا 1000 برگ در روز) را پشتیبانی می کنند.
مزیت این دستگاهها علاوه بر قدرتشان داشتن کارتریج و جوهر حجم بالاست.
اگر چندکاره رنگی انتخاب شماست دستگاههای لیزری تنها برای چاپ بروی کاغذهای معمولی 80 گرم (نه سنگین تر مثل گلاسه) مناسب هستند. زیرا سیستم چاپ لیزری با استفاده از حرارت است که معمولا (نه همیشه) موجب سوختگی روکش کاغذ های گلاسه می شود. به علاوه این چندکاره ها کیفیت لازم برای چاپ عکس را ندارند و اگر کار شما به عکسهای محدود یا تصویر لوگو و ... محدود است انتخابهای مناسبی هستند.

 چند کاره های جوهر افشان: این نوع چندکاره ها قابلیت چاپ و کپی با کیفیت بالا و علاوه بر آن چاپ بروی کاغذهای گرم بالا (مانند کوتد یا گلاسه) را دارا هستند.
برخی چندکاره های جوهر افشان قابلیت چاپ بروی CD و DVD را هم دارند.
اما پس از همه ی این مزیت ها باید به سرعت پایین این دستگاهها و حجم پایین جوهر آنها نیز توجه کرد.
اگر کار شما بیش از 10 برگ در روز است و به چندکاره با کیفیت نیز احتیاج دارید، یکی از راههای کنار آمدن با حجم پایین تونر ها استفاده از تانک جوهر است که بصورت لیتری در اندازه های مختلف به بعضی دستگاهها اضافه می شود.
(توجه داشته باشید که اینکار موجب از بین رفتن گارانتی دستگاه شده، عمر دستگاه را کاهش داده و  در کل توصیه نمی شود.)

مورد دیگری که در چندکاره های جوهر افشان باید مد نظر قرار دهید این است که کارتریج آنها اگر برای مدتی مورد استفاده قرار نگیرد خشک خواهد شد.
بنابراین اگر یک دستگاه جوهر افشان انتخاب می کنید حداقل هفته ای یکبار آنرا مورد استفاده قرار دهید. چرا که اگر هد و کارتریج یکی باشند و کارتریج خشک شود عملا دستگاه شما دیگر قابل استفاده نیست ولی اگر هد دستگاه جدا از کارتریج باشد و جوهر آن خشک شود می توانید هد را عوض کنید که آن هم هزینه ای بسیار بالا دارد که مقرون به صرفه نیست.

پیشنهاد کاربردی
  1-  یکی از موارد مورد نیاز برخی کاربران چاپ با کیفیت بر روی کاغذ های گرم بالا در تیراژ بالا است. متاسفانه هیچ یک از چاپگر ها و چندکاره های جوهر افشان توان چنین کاری را ندارند. بنابراین اگر شما هم یکی از این کاربران هستید بهتر است یک دستگاه فتوکپی رنگی تهیه نمایید.این دستگاهها نیز کاغذ تا 170 - 180 گرم را با کیفیت بالا پرینت میگیرند.که با توجه به اینکه هزینه این دستگاهها بالاست در صورتیکه استفاده شما مقطعی است و یا از کاغذ سنگین تر استفاده می کنید بهتر است کار چاپ خود را به چاپخانه بسپارید.
2- سوالی که معمولا برای کاربران پیش می آید این است که با وجود امکانات و سرعت برابر دستگاههای چندکاره لیزری و فتوکپی چرا دستگاههای فتوکپی قیمت بیشتری دارند؟
جواب این است که دستگاههای چندکاره در مقایسه با دستگاههای فتوکپی سرعت بیشتری دارند ولی توان ماهانه دستگاههای فتوکپی بسیار بیشتر می باشد و یا به عبارتی ممکن است که شما در چند دقیقه تعداد بیشتری پرینت یا کپی با یک دستگاه چندکاره لیزری بگیرید ولی دستگاه فتوکپی ساعات متوالی طولانی تری در روز کار می کند به علاوه این که تونر های با حجم بسیار بالا و با قیمت مناسب تر مصرف میکنند و هزینه چاپ بسیار پایین تری دارند. به عبارتی اگر شما در روز بیش از 1000 برگ پرینت یا کپی دارید بهتر است یک دستگاه فتوکپی تهیه کنید.اما اگر میزان کار روزانه شما کمتر از این مقدار است بهتر است به جای هزینه کردن برای یک دستگاه کپی با قیمت بالا یک چندکاره لیزری تهیه کنید. توجه کنید که دستگاههای فتوکپی رنگی قیمتهایی به مراتب بالاتر از دستگاهها فتوکپی سیاه و سفید دارند. اگر شما حجم کار بالایی کپی سیاه و سفید دارید و هر از گاهی نیز به چاپ رنگی نیاز پیدا میکنید یکی از راهها، خرید یک دستگاه فتوکپی سیاه و سفید به همراه یک پرینتر جوهر افشان یا لیزری رنگی است (بنا به اینکه چاپ عکس یا متن رنگی انجام میدهید).
یکی دیگر از مزایای دستگاه فتوکپی داشتن تغذیه کننده کاغذ حجم بالا می باشد به علاوه اینکه برای استفاده در انتشارات آپشن هایی مانند سورتر کاغذ و منگنه زن و ... نیز وجود دارد و یا به دستگاهها اضافه می شود.
  اسکنر:
  اسکنرهای موجود در بازار در انوع مختلفی وجود دارند ولی اسکنر های دستگاههای چندکاره در دو نوع تخت و فیدردار در درون دستگاه تعبیه شده اند.
اسکنر های تخت برای اسکن کردن در حجم پایین استفاده می شوند. چرا که دستگاه تغذیه کننده کاغذ ندارد و شما باید برگ برگ کاغذ ها را روی صفحه شیشه ای دستگاه گذاشته و اسکن کنید ولی در اسکنر های فیدر دار شما علاوه بر اسکن مسطح روی شیشه ی دستگاه می توانید دسته ای کاغذ را در محفظه فیدر قرار داده و دستگاه بصورت اتوماتیک کاغذ را به درون خود کشیده و اسکن می کند.
فاکس:
یکی از مواردی که در انتخاب فاکس دستگاههای چندکاره ممکن است سوال برانگیز باشد این است که چگونه برخی دستگاهها گوشی تلفن ندارند. جواب این است که در هر حال شما برای ارسال فاکس وضعیت دستگاه را در حالت فاکس انتخاب کرده با استفاده از شماره گیر روی پنل دستگاه شماره مقصد را وارد میکنید و در صورتیکه بوق استارت از فاکس مقابل را دریافت کردید شما نیز استارت میکنید.(اگر دستگاه مقابل خط جداگانه نداشته باشد شخص منتظر فاکس به محض شنیدن صدای بوق استارت شما فاکس خود را استارت می کند.) در هر حال همه ی دستگاهها ورودی سیم تلفن را  دارند و شما خود می توانید یک دستگاه تلفن جدا به چندکاره خود اضافه کنید.
مورد دیگر قابلیت ارسال یا دریافت فاکس از طریق کامپیوتر است. اغلب دستگاههای چندکاره تنها قابلیت دریافت از طریق کامپیوتر را دارند. به این صورت که اگر منتظر برگه فاکسی هستید لزومی ندارد حتما آن را به صورت چاپی دریافت کنید. فاکس ارسال شده وارد کامپیوتر شما می شود و شما در صورت تمایل آن را چاپ می کنید و یا در بایگانی الکترونیکی خود نگهداری می کنید.
مشخصاتی که باید مورد توجه قرار داد:

تغذیه کننده اتوماتیک کاغذ (فیدر): شاید یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید داشتن فیدر برای دستگاه است. دستگاه شما اگر فیدر نداشته باشد ناچار هستید برای گرفتن اسکن و یا کپی برگه های کاغذ را یکی یکی روی شیشه ی دستگاه بگذارید. ولی فیدر یا همان محفظه نگهدارنده کاغذ به شما اجازه میدهد که کاغذ ها را بصورت دسته ای در دستگاه قرار داده و برای کپی یا اسکن استارت کنید. توجه کنید که برای پرینتر های تک کاره این مورد لازم نیست چرا که برای پرینت دستگاه از داخل کاست کاغذ سفید را استفاده میکند.
مواد مصرفی: اعدادی که معمولا بصورت استاندارد به عنوان حجم کارتریج و تونر درج می شود تنها برای پوشش رنگ 5% محاسبه شده است (یعنی اگر 5%  یا 1/20 کاغذ شما با جوهر پوشیده شود با تعداد استاندارد کارکرد دارد) در نتیجه در عمل تعداد برگی که شما با تونر می توانید پرینت یا کپی بگیرید برای متون خیلی کمتر از میزان درج شده است و برای پرینتر های جوهرافشان و چاپ عکس که در آن صفحات تمام رنگی دارید به مراتب کمتر.
سرعت چاپ: با واحد ppm تعریف می شود و مشخص کننده تعداد برگ چاپ شده در دقیقه است.
دقت چاپ: بر اساس dpi تعریف شده که مشخص کننده تعداد نقطه / پیکسل در اینچ است. هر چه این رقم بیشتر باشد کیفیت تصویر بیشتر خواهد شد.
شما کیفیت یک تصویر را با تغییر تنظیمات می توانید تغییر دهید. مثلا اگر در تنظیمات تصویر 1200*1200 را به 600*2400 تبدیل کنید تصویر با کیفیت تر به نظر می رسد ولی مجموع پیکسل های تصویر را نمی توان تغییر داد.
کاست کاغذ: اگر شما حجم کاری بالایی دارید یا در ابعاد مختلف پرینت میگیرید، دستگاهی با چند ورودی کاغذ برای A4, A3, A5 و ... لازم دارید. عموم پرینتر ها یک کاست کاغذ و یک کاست دستی (که برگ برگ کاغذ را وارد آن می کنید) دارند. ولی اگر برای شما این مقدار کافی نیست به پرینتر هایی با دو کاست کاغذ فکر کنید.
حافظه: برای مواردی که دستگاه شما در شبکه است و چند کاربر بصورت هم زمان پرینت ارسال می کنند چاپگر به حافظه ای نیاز دارد که کارها را در آن ذخیره کرده یکی یکی پرینتر بگیرد. همچنین در مواقعی که کاغذ درون دستگاه نیست دستور ارسالی درون حافظه نگهداری می شود تا شما کاغذ را درون کاست  بگذارید و start کنید.
حداکثر چاپ ماهیانه: شاید چیزی که بیشتر از سرعت باید به آن دقت کنید حداکثر چاپ ماهیانه است. این عدد معرف نهایت قدرت دستگاه برای کار متوالی و سنگین است.
چاپ دورو: اگر دستگاه این قابلیت را نداشته باشد باید صفحات را اول به ترتیب صفحات فرد پرینت کرده، همین دسته صفحه را پشت و رو کرده و صفحات زوج را پرینت کنید.
Pictbridge (اتصال به دوربین): این امکان را می دهد که بدون اتصال به کامپیوتر یا لپ تاپ دوربین را مستقیم به چاپگر وصل کرده و تصاویر خود را پرینت کنید
LAN (شبکه): برای اداره ها با تعداد کاربر زیاد مورد استفاده است. دستگاه دارای شبکه قابلیت این را دارد که چندین سیستم همزمان به آن وصل شده و پرینت یا کپی خود را برای دستگاه بفرستند.
اگر چند نفر محدود از دستگاه استفاده می کنند ( 7 - 10 نفر) شما بدون پرداخت هزینه دستگاه گرانتر مجهز به کارت شبکه، می توانید دستگاه را در شبکه داخلی سازمان خود به اشتراک بگذارید (share کنید). توجه کنید این حالت با وقتی که دستگاه شما کارت شبکه دارد متفاوت است و دستگاه مادر که پرینتر روی آن نصب شده باید روشن باشد تا سایر دستگاه های متصل بتوانند از پرینتر یا چندکاره استفاده کنند.
Eprint یا Web : شما با داشتن ip دستگاه های مجهز به eprint می توانید از هر مکان دیگری از طریق شبکه اینترنت به آن ها پرینت ارسال کنید.
کد گذاری یا چاپ خصوصی: در مکان هایی که دستگاه share شده یا متصل به شبکه است، شاید شما مایل نباشید فکس یا پرینت شما توسط دیگران دیده شود. دستگاه هایی که قابلیت رمز گذاری دارند به شما اجازه می دهند فایل خود را ارسال کنید اما این فایل در حافظه چاپگر می ماند و تنها زمانی که شما کد را روی شماره گیر وارد کردید بروی کاغذ چاپ می شود.
چاپ بدون حاشیه: تنها برخی از دستگاه های جوهر افشان یا چاپگر های عکس این قابلیت را دارند که آنها را برای چاپ عکس در اندازه واقعی کاغذ مناسب می کند.  

چگونگی نصب پرینتر بر روی کامپیوتر

نصب پرینتر

می‌توانید چاپ‌گر را مستقیماً از طریق یکی از پورت‌های USB به کامپیوتر متصل نموده و از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از چاپ‌گری استفاده کنید که از طریق شبکه در دسترسی قرار دارد. نصب چاپ‌گر در آخرین نسخه‌ی سیستم، کار ساده‌ای است. اکنون فرآیند نصب یک چاپ‌گر را بررسی خواهیم کرد.

ابتد چاپ‌گر را به کامپیوتر متصل نمایید، احتمالاً از یک پورت USB برای این کار استفاده خواهید کرد. چراکه این روش، رایج‌ترین روش اتصال به کامپیوتر است. در بخش‌های گذشته با ظاهر پورت USB آشنا شدید. هنگامی که چاپ‌گر از طریق USB یه کامپیوتر متصل شد، چاپگر را روشن کنید. دیسک‌هایی که در جعبه‌ی چاپ‌گر قرار دارد و حاوی نرم‌افزارهای نصب چاپ‌گر می‌باشند را فراموش کنید. احتمالاً این نرم‌افزارها قدیمی‌ شده‌اند. ویندوز درایور صدها مدل چاپ‌گر را در خود دارد. درایور نرم‌افزاری است که به کمک آن کامپیوتر چاپ‌گر را شناسایی می‌کند.

لحظاتی پس از اولین اتصال چاپ‌گر، به خصوص که اگر چاپگر اولین بار به کامپیوتر متصل شده باشد، ویندوز آن را شناسایی کرده و بلافاصله شروع به نصب درایور می‌کند. در این حالت یک آیکون کوچک در پایین سمت راست صفحه دیده خواهد شد. لحظاتی بعد، پیغامی شبیه این را خواهید دید:

در این پیغام نوشته شده است که دستگاه،‌ آماده‌ی استفاده می‌باشد. این آسان‌ترین راه نصب یک چاپ‌گر است. چرا که ویندوز تمام کارها را انجام می‌دهد.

حال تصور کنید که چاپگر مورد استفاده، قدیمی باشد، به طور خودکار شناسایی نشود و یا چاپ‌گر به روشی غیر از پورت USB مانند اترنت یا بلوتوث به کامپیوتر متصل شود. در این حالت باید ویزارد Add Printer را اجرا کرده و مراحل نصب را به صورت دستی انجام دهید.

 

روی دکمه‌ی Start و سپس بر روی Devices and Printer کلیک کنید.

در کادر باز شده بر روی دکمه‌ی Add a printer کلیک کنید.

در این ویزارد، دو گزینه وجود دارد. Add a local printer در مواقعی استفاده می‌شود که چاپ‌گر مستقیماً به کامپیوتر متصل باشد.

گزینه دیگر به به مواردی اختصاص دارد که پرینتر از طریق شبکه و یا به صورت بی‌سیم یا بلوتوث، به کامپیوتر وصل می‌شود.

چنانچه چاپ‌گر قدیمی بوده و از طریق پورت‌های قدیمی به کامپیوتر متصل شده است، گزینه‌ی اول را کلیک کنید. در صفحه‌ی بعد در منوی باز شوی بالا، باید پورتی را که چاپ‌گر به آن متصل شده است را انتخاب کنید. LPT1 رایج‌ترین نوع است. روی Next کلیک کنید.

در این صفحه قسمتی به نام Manufacturer وجود دارد. در این قسمت، فهرست شرکت‌های تولید‌کننده دیده می‌شود. شرکت مورد نظر را انتخاب کنید. حال در قسمت Printers، مدل چاپ‌گر مورد استفاده را برگزینید. چنانچه مدل چاپ‌گر شما در فهرست چاپ‌گرها وجود نداشت باید به وب‌سایت شرکت سازنده جهت دانلود درایور چاپ‌گر مورد نظر مراجعه کنید. احتمال این‌که مجبور به این کار شوید، بسیار اندک است. مگر این‌که چاپ‌گر مذکور، گمنام و یا قدیمی باشد.

از آنجایی که این چاپ‌گر پیش از این نصب شده است، باید تعیین کنیم که درایور آن مجدداً نصب شود و یا از همان استفاده شود. در صورتی که اولین بار پرینتر را نصب می‌کنید، این صفحه را نخواهید دید. سپس روی Nextکلیک کنید.

در فیلد Printer name، می‌توانید نام دیگری برای چاپ‌‌گر انتخاب کنید. در غیر این صورت بدون تغییر دادن نام پیش‌فرض، دکمه‌ی Next را کلیک کنید.

اکنون ویندوز، درایور مناسب برای چاپگر انتخاب شده را نصب می‌نماید.

پس از این کار در صفحه‌ی Printer sharing دو گزینه ظاهر می‌گردد. گزینه‌ی دوم مخصوص به اشتراک گذاشتن چاپگر از طریق شبکه می‌باشد. در این مورد گزینه‌ی اول را انتخاب کنید. و روی Next کلیک نمایید.

در صفحه‌ی پایانی گزینه‌ای به نام Set as defult printer وجود دارد. با فعال کردن این گزینه، چاپ‌گر جدید به عنوان چاپ‌گر پیش‌فرض سیستم انتخاب می‌شود. همچنین دراین صفحه دکمه‌ای به نام Print a test page دیده می‌شود. با کلیک روی آن یک صفحه به طوری آزمایشی چاپ می‌شود تا از عملکرد صحیح چاپ‌گر اطمینان پیدا کنید. در پایان روی دکمه finish کلیک کنید.

اکنون در قسمت Devices and printers می‌توانید چاپ‌گری را که نصب کرده‌اید در کنار چاپ‌گرهایی که قبلاً نصب شده‌اند مشاهده کنید.

چنانچه چاپ‌گر از طریق اترنت، وای‌فای یا بلوتوث به شبکه متصل می‌گردد، برای نصب آن باید مجدداً روی دکمه‌ی Add a printer کلیک نمایید و گزینه دوم را انتخاب کنید.

در این صفحه، ویندوز برای یافتن چاپ‌گرهای موجود، شبکه را جست‌جو می‌نماید. پس از یافتن چاپ‌گر، مراحل بعد، مانند افزودن چاپ‌گر از طریق کابل می‌باشد. در صورتی که چاپ‌گر مورد نظر یافت نشد، روی گزینه … The printer that کلیک کنید:

این عبارت یعنی؛ چاپ‌گری که من می‌خواهم در این فهرست وجود ندارد. در این صورت باید احتمالاً از مرکز IT و یا کسی که به این کار آشنایی داشته باشد، کمک بگیرید، چراکه در این شرایط به اطلاعات خاصی درباره‌ی شبکه و چاپ‌گر مورد نظر، نیاز خواهید داشت.

چاپ‌گر مورد نظر را از این لیست انتخاب نموده و بر روی Next کلیک کنید. به این ترتیب ویندوز شروع به نصب پرینتر می‌کند.

کادر بعدی نیز بر روی Next

و در نهایت بر روی Finish کلیک کنید.

در صفحه‌ی Devices and Printers، مشاهده می‌کنید که پرینتر مورد نظر نصب شده است.

برای حذف یک پرینتر نیز کافی است در همین صفحه، پس از انتخاب پرینتر، بر روی دکمه‌ی Remove Device کلیک کنید.

پس از کلیک روی Yes، چاپ‌گر مورد نظر حذف می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، احتمال به وجود آمدن مشکل در نصب پرینتر، بسیار کم است. به احتمال زیاد، چاپ‌گرها با اتصال به USB و یا انتخاب آن‌ها در ویزارد Add printer نصب خواهند شد.